zaterdag 26 mei 2012

Abdij-jogging 2012, van DNF naar de 19de plaats

Op donderdag 17 mei 2012 stond de Abdij jogging op het menu. Een loopwedstrijd van 16 km door de lokale bossen, van Averbode naar Tongerlo. Het belooft, zoals elk jaar, een zware wedstrijd te worden. Als extraatje valt deze wedstrijd midden in een stevige trainingsweek en dus zijn de benen niet helemaal fris aan de start. In de ochtend nam ik nog even de fiets om op een nuchtere maag een 40 km te bollen. Daarna ontbijt en net voor de middag doe nog een dutje om de benen zo optimaal mogelijk aan de start te krijgen om 15u00.

Na de middag zou het 16°C worden volgens de weerman, ik hoopte eigenlijk dat hij daar nog wat bovenop zou doen. Het blijft echter frisjes voor mij. Dit jaar moet trainingsmaat Rob Douwen verstek geven met een kleine ontsteking op de longen. Maar dit houdt hem niet tegen om als supporter op post te zijn. Altijd fijn.

Na het loslopen, kledij in de wagen en naar de start. Onderweg doe ik wat versnelling en om 14u55 sta ik dan in mijn startbox als we te horen krijgen dat de start 15 min wordt uitgesteld. De startbox terug uit en in beweging blijven was de boodschap. Anders kreeg ik het vast en zeker koud.

Om 15u15 was het dan eindelijk zover. Meteen voel ik dat de benen niet super fris zijn en dat de uitgestelde start toch voor wat afkoeling heeft gezorgd. Rustig op gang komen dus. Na 800m hebben we de eerste helling richting de abdij van Averbode. Hier kan ik al snel wat plaatsen goed maken en vind ik mijn tempo. De supporters zijn ook op post. Onder aan de abdij staan Rob, Tessa en Dieuwer, "Komaan WiDi!", "Komaan Willy!", ... iedereen heeft zo wel een roepnaam voor mij :) . Ik weet dat het voor mij bedoelt is en dit geeft mij een eerste boost. We duiken de bossen tussen Averbode en Blauberg in tot kilometer 4 waar ik een tweede maal de supporters tegen kom. Ondertussen ook al de eerste bevoorrading tegengekomen, die ik vandaag echter niet zal nog hebben, het blijft frisjes aanvoelen, zelfs bij deze inspanning. Nu hebben we een stukje asfalt en dus fietsen de supporters een stukje mee. Na het asfalt volgt weer een klein stukje bos voor we in Blauberg passeren. Ook hier staan tal van bekende gezichten langs de kant en hoor ik mijn naam roepen. En natuurlijk zijn "de supporters" ook hier weer present. Vanaf nu volgt voor mij één van de mooiste stukken van de wedstrijd. Van Blauberg naar Bergom loop ik door mijn favoriete trainingsterrein. In deze bossen maal ik winter en zomer km's. Hier kom ik elke dag na het werk tot rust. Hier ligt mijn sportroots. Gelukkig kan ik in deze bossen ook trainen, want nu heb ik eigenlijk geen oog voor dit moois. In Bergom wordt het groepje supporters wat groter. Mijn ouders, die mij deze wedstrijd hebben leren kennen toen zij nog deelnamen, staan vanaf hier ook langs de kant om me aan te moedigen. Het zwaarste stuk van de wedstrijd is nu achter de rug en vanaf nu is het volledig vlak richting de Abdij van Tongerlo. Met nog 7 km te gaan zijn we nu een mooi stukje over de helft. Via de brede dreven van de Merodebossen gaat het richting Westerlo. Met nog 4km te gaan passeren we de dorpskern van Westerlo, hier staan de meeste supporters en krijg je een laatste boost richting Tongerlo. Als we de bossen van de Beeltjens induiken begint het toch wel pijn te doen. Bij kilometer 14 krijg ik nog een laatste stevige aanmoediging van de vaste supporters met de mededeling: "Die 6 mannen voor u zitten dood, die plaatsen liggen voor het rapen. ". In de laatste twee kilometer kan ik van deze 6 mannen er nog 2 inhalen, ik zit immers ook dood. Ik finish als 19de in 57min 32sec en ben weer een voldaan man.

s Avonds merkte ik dat ik niet ben opgenomen in de uitslag,  maar een DNF achter mijn naam heb gekregen. Aan de hand van de beelden van de finish wordt deze fout echter rechtgezet en na een kleine week ben ik dan toch eindelijk officieel de 19de finisher van de Abdij-jogging 2012.

De volledige uitslag: http://chronorace-web.cloudapp.net/Classements/Classement.aspx?eventId=6025839116299&lng=NL&mode=large&IdClassement=8090

Geen opmerkingen:

Een reactie posten