dinsdag 29 mei 2012

Duatlon Elsegem: Stevig fietsnummer

Op maandag 28 mei 2012 stond er een recreatieve duatlon te Elsegem op het programma. Een wedstrijd met een zeer licht golvend fiets- en loopparcours. De wedstrijd bestond uit 3,2km lopen, 32,5km fietsen en nog eens 3,2 km lopen om af te sluiten. Net zoals de vorige keer is de sfeer weer zeer gemoedelijk in Elsegem. We kunnen eveneens rekenen op een stevig zonnetje dat de temperatuur fel de hoogte in jaagt. Ideaal voor mij. Ik presteer namelijk vrij goed bij hoge temperaturen. Bij het losfietsen merken Rob en ik reeds op dat de wind de selectie zal doorvoeren. Goed positie kiezen bij het fietsen zou belangrijk worden.

Om 15u00 starten de vrouwen, om 15u05 is de beurt aan de mannen. Ik voel me meteen goed in mijn sas. Zelfs als we de grote baan opdraaien, waar de warmte reeds van het asfalt omhoog komt, blijf ik me goed voelen. Omdat het eerste loopnummer slechts 3km ver is, geef ik de volle pond en zorg ik dat ik in een groepje met onder meer ploegmaat Nick Van Hemel, de wisselzone in ga met een kleine achterstand op Rob Douwen. Met een snelle wissel kom ik vrijwel als eerste van dit groepje uit de wisselzone, op slechts een 100m achter Rob Douwen. Ik neem de tijd om wat te tanken en sluit me dan aan bij de eerste fietser die mij voorbij komt. Al snel wordt er een groepje gevormd met onder andere 3 CDTG atleten, Nick Van Hemel, Rob Douwen en mezelf. De samenwerking bij het fietsen verloopt echter niet echt goed, vooral wanneer de wind pal op kop staat zakt het tempo te fel. Op de bepaalde momenten wordt dit tempo dan weer fel de hoogte in gejaagd en zo wordt het fietsnummer een slijtageslag voor een aantal atleten. Ik probeer de boel mee draaiende te houden door mijn deel van het kopwerk te doen. In de vierde ronde slaat het noodlot echter bijna toe wanneer ik van de kop af ga op een stuk met veel zijwind. Ward volkaerts jaagt het tempo stevig de hoogte in en even moet ik de rol lossen. Niet veel verder komen we in de dorpskern van Elsegem en zijn we beschut van de wind. Hier kan ik onder luide aanmoediging van trainer Dirk en mijn ouders toch terug het gat dichten. PFFFFF... Dat was nipt. De laatste ronde zien we de koplopers echt rijden, maar de meesten zijn al bezig met hun loopnummer. Met een vrij snelle wissel kom ik als 9de atleet de wisselzone uit. Vrij snel vind ik het goede tempo. En haal ik ploegmaat Rob Douwen in die een stevige kramp krijgt. Hoewel ik tijdens het fietsen enorm heb afgezien, voel ik dit niet zo hard in de eerste 2km. Ondertussen passeer ik Sam Lepoutre en geef ik vol gas om de 6de plaats om Tim Vijverman nog in te halen. De laatste km wordt echter nog een zeer zware en ik kan niet meer temporiseren. Ik finisch 10 seconden na Tim Vijverman als 7de. Zeer tevreden met mijn wedstrijd, kan ik besluiten dat het loopnummer weer wat vordering heeft gemaakt, maar dat er nu misschien toch wat aan het fietsnummer moet gewerkt worden.



Andere CDTG atleten:
11de Nick Van Hemel
13de Rob Douwen
46 Sam Knops
54 Dave Wouters
55 Bart Govers

Volledige uitslag:
http://dl.dropbox.com/u/12673751/uitsl%20Elsegem%202012.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten