vrijdag 4 mei 2012

EC sprint AG 25-29!

Zondag 29 april stond het EK sprint, als eerste belangrijke wedstrijd van het jaar op het programma. Voorafgaand had ik mezelf ingelicht over de tegenstanders in mijn Age Group. Er was echter weinig over de tegenstand terug te vinden. De Luxemburger Christopher Bernard had wel een mooie prestatie neergezet op het BK sprint in Aywaille 2011. Dat was na wat zoekwerk het enige wat ik kon terugvinden. Op zondagochtend vertrok ik goed op tijd richting Horst. Van nervositeit heb ik dit jaar nog niet veel last gehad en ook zondag had ik weinig zenuwen. Horst is een parcours dat me zeer goed ligt en ik had hier nog nooit slechte benen gehad. Dus ook dit jaar zou alles loslopen was mijn motivatie. Tijdens het losfietsen merkte ik dat ik weinig last zou hebben van de wind en dus kon ik vooraan met mijn 80 mm velg rijden. Altijd goed voor mijn moraal!. De beentjes voelde goed aan bij het loslopen en om 14u15 (15 min en retard) was het zover. De tegenstand draaide direct het gashendel open, de Luxemburger ging echt wel snel. De twee Ieren voor mij kon ik altijd in het viezier houden en eentje moest in de tweede loopronde al passen. Stelselmatig kwam mijn diesel goed op gang en kon ik achterstand goed maken op mijn voorganger. De koploper, de Luxemburger Christopher Bernard kon ik enkel bij het keerpunt zien, dus die moest ongeveer een 20-25 seconden voorsprong hebben op mij en was toen al gaan vliegen dacht ik. Eens op de fiets kon ik aan mijn betere nummer beginnen. Aangezien ik niet veel afwist van de concurrenten kon ik niet inschatten hoe ze het er in het fietsen vanaf zouden brengen. Vrij snel had ik echter mijn voorganger te pakken. Direct gas bijgeven en erover! Na een goeie 7 km fietsen kwam ik tot mijn verbazing ook de de koploper tegen. Blijven gaan had mijn trainer nog geroepen en dus was de opdracht simpel. Tempo blijven maken! Nu hing ik op kop van mijn Age Group. Alles eruit fietsen en rekenen op mijn goede tweede run! In de tweede fietsronde zag ik bij het keerpunt dat ik een flinke voorsprong had, maar veilig voelde ik mij niet omdat de eerste achtervolger een stevige eerste run had neergezet. In het tweede loopnummer vond ik meteen het goede ritme en kon ik nog wat temporiseren. Plaats 4 algemeen leek immers nog haalbaar. Maar aan de finish kwam ik toch nog 30 seconden te kort om de 4de stek algemeen te behalen. Ik werd 5de algemeen en 1ste van mijn Age Group. European Champion Sprint AG 25-29!


Volledige uitslag:
http://nl.mylaps.com/evenementen/uitslagen/2012/apr/29/horstaandemaas/index.html

Een geslaagde wedstrijd! Op naar de volgend wedstrijd in Saint-George-sur-Meuse op 6 mei.

Willem Dierckx

Geen opmerkingen: