zondag 26 augustus 2012

Duatlon Viersel - Een Diesel die op toeren komt

Zaterdag 25 augustus stond er nog eens een wedstrijd "kort bij huis" op het programma. De sprint wedstrijd in Viersel is er eentje waar meestal veel CDTG'ers aan deelnemen. Het is namelijk maar een half uurtje rijden van Geel. Dit jaar waren er echter maar weinig deelnemers (75 ingeschreven atleten). Vermoedelijk omdat bij aanvang van het seizoen deze wedstrijd niet stond ingepland. Pas later op het seizoen werd er melding gemaakt dat er toch een duatlon zou plaatsvinden te Viersel. En er zou eveneens teruggegrepen worden naar de oude formule van 5-30-5. Vorig jaar werd er immers een try-out gehouden over de 3-20-3 afstand (start-tot-duatlon), persoonlijk kon dit bij mij op niet veel positieve feedback rekenen. De formule 5-30-5 ligt mij namelijk beter.

Om 14u30 vetrok ik samen met mijn twee-koppige supporters club (mijn ouders) richting Viersel. Omwille van de felle wind had ik thuis al besloten om geen vol wiel te gebruiken en eens aangekomen in Viersel werd mijn inschatting bevestigd. De wind blaasde als een gek langs de het kanaal. Tijdens het losfietsen sloeg het noodlot al even toe na 1km, een fameuze lekke band. Aangezien ik het parcours al meermaals had gefietst in de vorige edities en ik het nodige mateiraal (pomp, bandenlifters en binnenband) bij had was er geen paniek. In no-time was ik terug weg, echter had ik nergens een steentje of iets dergelijks in mijn buitenband teruggevonden. Bijgevolg was het gissen van waar die lekke band kwam. Toen ik dan eindelijk de Nete-dijk opdraaide en mijn neus in de wind zette, werd het mij duidelijk dat het hier zou gebeuren. Hier moest ik tijdens het fietsen posities goed maken. Het jaagpad kronkelt hier fel, waardoor de wind steeds van posities lijkt te wisselen. Het zou heel moeilijk worden om een goed ritme te vinden. Maar de ploegentijdrit van vorige week gaf me vetrouwen voor het fietsnummer van vandaag. Bij het loslopen voelen de benen vrij goed, we zijn er klaar voor.

Om 17u00 worden we dan eindelijk op gang geschoten. Mijn start is zoals verwacht, een Diesel die op gang komt. Door de vele volumetrainingen in de aanloop van Powerman Geel is de loopsnelheid afgenomen. Ik kom langzaam maar zeker op gang en kan gaandeweg nog wat plaatsen goed maken. Het eerste loopnummer is dan wel beneden mijn normale sprint-niveau, maar gezien de omstandigheden, niet-onaanvaardbaar. Op de fiets duurt het wel ong 5km voor ik op gang kom, ong halfweg, op het jaagpas langs de Nete vind ik mijn ritme. Het is bonken tegen de wind, maar ik haal een tweede atleet in. De moraal wordt beter en ik push mezelf om door te gaan. Vervolgens volgt een mooi stukje met wind in de rug. Schakelen naar een hogere versnelling en rammen op de trappers om hier profijt uit te halen. Eens ik een tweede maal het jaagpad langs de Nete opdraai gaat het een stuk beter dan de eerste keer. Ik houd er een goed ritme op na en kan nog wat afstand goed maken op mijn voorloper. Momenteel hang ik in vijfde positie en langs de zijkant had ik Rob Douwen horen roepen dat ik nummer 2, 3 en 4 nog kan inhalen. Dit geeft extra punch om door te gaan. Ook in ronde 3 kan ik nog wat afstand goed maken op nummer 4, maar ik slaag er net niet in om naar nummers 2, 3 en 4 te fietsen. Bij het ingaan van de wisselzone is de afstand met nummer 4 echter zeer klein. Ik besef dat ik deze plaats nog kan bemachtigen met een goed tweede loopnummer. Dit is immers mijn sterkste onderdeel. Na goed 1,5 km heb ik de 4de plaats te pakken en mijn trainer Dirk Douwen pept me nog goed op om plaats drie te bemachtigen. Ik geef echt alles in de deze laatste 5km run, maar helaas kan ik de 3de plaats niet meer bemachtigen. De relaas van te weinig loopsnelheid. Een 4de plaats was het hoogst haalbare. Gezien de trainingen van de voorbije weken kan ik hier echter wel vrede mee nemen.




De volledige uitslag: http://ktt.be/PDF%20bestanden/Duathlon%202012.pdf

Een dikke proficiat aan alle anders CDTG'ers die deze wedstrijd tot een mooi einde brachten.
Bedankt aan de supporters!

De komende weken zal ik terug aan mijn loopsnelheid moeten werken richting het BK-ploeduatlon op 30 september en de sprintwedstrijd te Assen (NL) op 6 oktober. Tussendoor werk ik vermoedelijk nog enkele loopwedstrijden af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten