maandag 6 augustus 2012

Geslaagde LTF-Powerman Geel

Zondag 5 augustus, D-day, Powerman Geel 2012, Belgisch Kampioenschap lange afstand, het hoofddoel van mijn seizoen. Vanaf half juni was ik specifiek bezig met deze wedstrijd. De voorbereiding was perfect verlopen en ik heb me kostelijk geamuseerd op training. Nu moest ik nog de kers op de taart zetten. Mijn ambitie was om bij de eerste twintig te eindigen. Daags voor de wedstrijd had ik het deelnemersblad overlopen en besefte ik dat het moeilijk ging worden om mijn ambitie waar te maken.

De week voor de wedstrijd voel ik mezelf gaandeweg sterker worden, de energie kwam terug na de lange trainingsweken. Zaterdag voelde ik me echt goed tijdens het losfietsen en loslopen. In mijn vormpeil had ik het volste vertrouwen. Zondag ochtend stevig ontbijten om 8u en om 10u nog een laatste bordje pasta naar binnenwerken. Rond 11u30 ben ik ter plaatse om mijn nummer te gaan afhalen, de benen wat los te gooien en het materiaal weg te zetten. Vlak voor ik naar de wisselzone wil gaan merkt Sam Lepoutre nog op dat ik mijn ventiel niet heb afgeplakt in mijn vol wiel. Domweg vergeten en ik had ook geen tape meegenomen. Gelukkig kon ik van Sam tape hebben om dit euvel op te lossen. Altijd fijn als atleten elkaar kunnen helpen.

Om 14u10 was het dan zover, onder een stralend zonnetje en een lekker temperatuurtje wordt de wedstrijd op gang geschoten. Er wordt weerom zeer snel gestart, alsof het sprintwedstrijd is. Ik laat me echter niet verleiden en start kalm aan. Ik zoek mijn ideale tempo en probeer dit aan te houden. Goed half weg heb ik al vrij veel atleten terug bijgebeend en na 10.66km lopen ga ik als 29ste de wisselzone binnen.

Op de fiets draai ik meteen de gaskraan open, ik was immers met een groepje de wisselzone binnengekomen en hier wilde ik meteen vanaf. Half weg de eerste ronde haal ik Olivier D'Haene en Sam Lepoutre in. Zij pikken mee in op mijn tempo, maar ik voel zelf dat ik even te vooruitvarend ben geweest. Lepoutre en D'Haene komen mij terug voorbij, maar ik verplicht mezelf om aan te klampen. Dit lukt en bij het ingaan van de tweede fietsronde heb ik mijn goede fietsritme gevonden. D'Haene houdt het tempo hoog en ik probeer hem in het vizier te houden. Af en toe heb ik het moeilijk, maar bij het ingaan van de vierde en laatste ronde merk ik dat hij het moeilijk krijgt. En bij mij loopt het nu echt goed.

 


Uiteindelijk gaan we samen de wisselzone in. Nu kan ik aan mijn beste nummer, het tweede lopen, beginnen. Direct zoek ik een hoog tempo, wat niet moeilijk was, bij het verlaten van de wisselzone passeert de nummer 5 van de wedstrijd, Laurens, de wisselzone. Ik probeer even zijn tempo aan te houden, maar na goed 1km besef ik dat het nog 9km duurt, dus neem ik wijselijk wat gas terug. Met een gemiddeld tempo van 3min38 werk ik de laatste 10,30 km af. Ik besef dat ik nog heel wat plaatsen heb goed gemaakt, maar weet niet hoeveel. Uiteindelijk finish ik als 19de in 2u48min16. Missie volbracht!

Het was een prachtige race op een parcours om vingers van af te likken. De organisatie was in orde!

De volledige uitslag: http://www.powerman.be/

Wedstrijdverslag op de regionale zender: http://www.rtv.be/artikels/sport/match-van-de-maandag/2012080609561773_straffe-duatlonprestaties-op-powerman-vlaandere




Geen opmerkingen:

Een reactie posten