donderdag 25 april 2013

EK sprint te Horst

Zondag 20 april 2013, EK sprint te Horst, dit zou DE dag uit mijn voorjaar moeten worden. De voorgaande wedstrijden gaven reeds aan dat de conditie goed zat en naast wat gezonde nervositeit was er van zenuwen geen sprake, ik kende het parcours nog van de voorgaande jaren en ik wist dat dit parcours mij lag. Daarom ook dat ik gebrand was op deze wedstrijd.

Om 14u35 zou het startschot worden gegeven en daarom had ik besloten om reeds om 12u00 te plaatse te zijn, niets te vroeg zo blijkt. Na het afhalen van mijn rugnummer, was het rond 12u30 toen ik vernam dat de fietsen van het EK sprint reed som 13u00 in de wisselzone moesten zijn. Ook goed op tijd! Dan maar snel even de fiets op, 10 min losfietsen en 2 keer kort en krachtig gas geven om de fietsbenen los te werken. Het parcours kende ik reeds op mijn duimpje, dus van rampen geen sprake. Ook de zenuwen bleven netjes onder controle. Nu had ik nog de tijd om mijn wagen tot vlak tegen het parcours te parkeren, handig. Omdat ik echter niet echt lang had kunnen losfietsen besloot ik om wat verder los te lopen dan normaal. Na goed 5 km waren de benen echt opgewarmd en kon ik richting de start gaan. Hier stonden de supporters reeds klaar en kon ik wat kledij uitdoen alvorens ik, na wat rekoefeningen aan de versnellingen begon. Na wat versnellingen, wist ik dat ik vandaag de benen had die ik moest hebben. We waren er klaar voor! Met nog een aantal minuten te gaan voor de start begaf ik me richting de startlijn, de koorts begon nu wel te stijgen!

Na wat gedrum en geduw in de startzone worden we eindelijk op gang geschoten. In eerste instantie laat ik mezelf goed wegdrummen. Achteraf bekeken zou ik mijn start als het zwakke moment van de wedstrijd beschouwen. Wellicht verlies ik hier grofweg 15 seconden die ik nooit meer goedmaak. Na 500m heb ik mijn ritme te pakken en kan ik stelselmatig deelnemers inhalen. Ondertussen heb ik ook een vijfkoppige supportersclub opgemerkt langs de kant van het parcours. Rob, Dieuwer, Isabel, Tessa en Phillip zijn naar Horst afgezakt om mij te komen aanmoedigen. TE GEK! Wanneer ik een groter groepje atleten inhaal blijf ik even bij dit groepje hangen om wat te bekomen. Maar hun tempo ligt me iets te laag dus temporiseer ik maar wat zodat ik afstand neem van hen. Vanaf dit moment begint het echt snel te gaan. Ik haal nog een aantal atleten bij, net voor we de wisselzone ingaan, maar de achtervolgende groep is ook reeds in de wisselzone als ik mijn fiets te pakken heb. Toch kan ik als 2de de wisselzone verlaten na een snelle wissel.

Op de fiets neem ik even de tijd om wat te drinken en daarna geef ik het volle pond. Als snel merk ik dat ik afstand neem van de achtervolgers en kan ik eveneens groepjes atleten inhalen en ook achterlaten. Hoeveel atleten ik voorbij rijd en hoeveel er mij voorbij gaan besef ik niet. Er wordt echt geknokt voor elke plaats en vermits het een non-drafting wedstrijd is, moet je er het hoofd bij houden zodat je niet te kort nadert op een tragere atleet. Door continu te moeten knokken en opletten dat ik niet te kort nader op tragere atleten is het fietsnummer zo voorbij.

Bij het binnenrijden van de wisselzone heb ik wat afstand kunnen nemen van een aantal atleten die ik net was gepasseerd. Met een snelle wissel hoop ik hen voor te blijven, maar dit lukt echter niet. In de wisselzone verlies ik even mijn bril waardoor ik kostbare seconden in mijn voorsprong moet toegeven. De achtervolgers zijn allemaal betere en snellere lopers. Gelukkig kan ik zelf wel rekenen op een stevig tweede loopnummer, wat ook vandaag een troef zal zijn. Een vijftal atleten komt mij al snel voorbij gehold. Met veel moeite klamp ik aan en na 1 km in het tweede loopnummer kan ik toch een tweetal atleten bijhalen. Het wordt afzien tot aan de meet, een derde atleet inhalen, die net voor mij uit loopt lukt echter niet meer. Ik finish voldaan op een 15 de plaats overall en 3de in mijn age-group, een prachtige EK medaille erbij! Met dit resultaat ben ik zeker tevreden en de aanmoedigingen van mijn vijfkoppige supportersclub hebben zeker bijgedragen tot dit resultaat!


In dezelfde wedstrijd haalde ploegmaat Tim Van Hemel de eindwinst binnen na een wel zeer stevig fietsnummer. Verder was er ook het wederoptreden van Nick Van Hemel die een verdienstelijke 32ste plaats behaalde na lang blessureleed. Met 3 plaatsen in de top 10 (Tim Van Hemel, Sam Valgaeren en Vincent Van de Walle) en 5 plaatsen in de top 20 (Willem Dierckx en Thomas Derboven) doet Belgiƫ het zeker niet slecht op deze Europees getinte wedstrijd.

De volledige uitslag van de wedstrijd:
http://nl.mylaps.com/evenementen/uitslagen/2013/apr/21/horstaandemaas/AgeTot.html


Geen opmerkingen:

Een reactie posten